ADHD, czyli Zespół Nadpobudliwości Psychoruchowej z Deficytem Uwagi, to zaburzenie neurorozwojowe, które wpływa na sposób, w jaki dziecko funkcjonuje na co dzień. To nie jest kwestia złego wychowania czy lenistwa – ADHD ma swoje korzenie w biologii mózgu.
ADHD to zaburzenie , którego objawy mogą różnić się w zależności od dziecka. Główne objawy ADHD można podzielić na trzy grupy:
Dzieci z deficytem uwagi mają trudności w skoncentrowaniu się na zadaniach, zwłaszcza jeśli te są monotonne lub nudne. Łatwo się rozpraszają, często szybko przenoszą uwagę z jednej rzeczy na drugą, zapominają o codziennych czynnościach, gubią rzeczy i pomijają szczegóły. Hiperaktywność objawia się trudnościami z utrzymaniem stałej pozycji w jednym miejscu, ciągłym ruszaniem się i wierceniem, nadmierną rozmownością oraz wydawaniem dźwięków, bieganiem czy np. wspinaniem się. Impulsywność przejawia się działaniem bez zastanowienia, podejmowaniem decyzji bez myślenia o konsekwencjach oraz trudnościami w czekaniu na swoją kolej, przerywaniem innym.
Przyczyny ADHD nie są jeszcze do końca poznane, wiadomo natomiast, że jest to zaburzenie neurologiczne. Oznacza to, że różnice w budowie i funkcjonowaniu mózgu wpływają na to, jak dziecko myśli, czuje, zachowuje się i jak kontroluje swoje zachowania. Według naukowców genetyka może odgrywać tutaj dużą rolę – ADHD często bywa dziedziczne. Badania pokazują, że geny odpowiedzialne za funkcjonowanie neuroprzekaźników, takich jak dopamina, mogą mieć znaczący wpływ na rozwój ADHD.
ADHD może wpływać na różne obszary życia dziecka: szkołę, relacje z rówieśnikami i życie rodzinne. W szkole dzieci z ADHD mogą mieć trudności z utrzymaniem koncentracji na lekcjach, zapominać o zadaniach domowych i sprawiać wrażenie niezainteresowanych, czasem nawet nieobecnych. Mogą też mieć problemy z przestrzeganiem zasad i cierpliwością. Relacje z rówieśnikami mogą być trudne ze względu na impulsywność i nadpobudliwość, które mogą utrudniać nawiązywanie i utrzymywanie przyjaźni. W domu ADHD wpływa na życie rodzinne, dzieci mogą mieć trudności z wykonywaniem codziennych obowiązków, takich jak sprzątanie czy przygotowanie się do szkoły. Rodzice mogą czuć sfrustrowani i zmęczeni próbami zapanowania nad energią i zachowaniami dziecka.
ADHD to złożone zaburzenie, które może wpływać na życie dziecka i jego rodziny. Jednak z odpowiednim wsparciem, zrozumieniem i podejściem, można przekształcić wyzwania w prawdziwe supermoce. W Całym Plemieniu jesteśmy tu, aby pomóc Waszym dzieciom odkryć i rozwijać ich wyjątkowe talenty.
Chcemy pomóc dzieciom zrozumieć co się z nimi dzieje, dlaczego jest tak a nie inaczej. Staramy się, aby każda osoba zgłaszająca się do nas z problemem mogła poprawić swoje samopoczucie i tak jest też w tym przypadku. ADHD może utrudnić życie na wielu poziomach i często blokuje to dzieci do poszukiwania swojego potencjału. Nasz zespół przeprowadzi szczegółową ocenę, biorąc pod uwagę wszystkie aspekty funkcjonowania dziecka. Każde dziecko jest inne, dlatego do każdego podchodzimy indywidualnie, dostosowując proces diagnostyczny do jego potrzeb. Diagnoza to dopiero początek.
Naszym celem jest poprawa dobrostanu, lepsze samopoczucie i samoakceptacja całego systemu rodzinnego. Oferujemy również wsparcie w formie terapii czy porad dla rodziców.
Zaczynamy od spotkania tylko z rodzicami. Chcemy porozmawiać o Waszym dziecku – jego codziennych zachowaniach, rozwoju i wszystkim, co uważacie za ważne. To świetna okazja, żeby lepiej poznać Waszą perspektywę
Na kolejnej sesji spotkamy się z Waszym dzieckiem. Psycholog spędzi z nim trochę czasu, żeby lepiej zrozumieć jego zachowania, emocje i ewentualne trudności. Spotkanie to będzie prowadzone w sposób dostosowany do wieku i możliwości młodego człowieka. Postaramy się, aby było ono ciekawe, przyjemne i komfortowe. Możliwe, że już rozpoczniemy pierwsze testy.
Na tym spotkaniu zastosujemy standaryzowane testy psychologiczne, które pozwolą nam w sposób obiektywny ocenić skalę zaburzeń dziecka. Wśród testów, z których korzystamy są: Stanford-Binet 5, MOXO oraz Conners 3 ; to spotkanie zazwyczaj jest dłuższe od poprzedniego.
Po wszystkich badaniach zapraszamy rodziców na spotkanie, na którym przedstawiamy wyniki. Opowiemy o tym, co zauważyliśmy i jakie mamy rekomendacje na przyszłość. Chcemy, abyście czuli się pewnie i dobrze poinformowani. Na koniec spotkania otrzymacie Państwo opinię psychologiczną w formie papierowej.
Przygotowana przez nas opinia będzie dla Was informacją na temat funkcjonowania dziecka oraz będzie zawierała wskazówki do dalszej pracy i wspierania w rozwoju. W zależności od dalszej ścieżki jaka obierzecie może być dokumentem dla osób ze środowiska dziecka lub innych specjalistów zdrowia psychicznego.
Test Stanford-Binet 5: To narzędzie, które pomaga nam zrozumieć, jak Wasze dziecko myśli i rozwiązuje problemy – bada intelekt. Jest to ważny element diagnozy, który pokazuje, jak działa umysł dziecka.
Test MOXO: Sprawdza uwagę i impulsywność. Dzięki niemu możemy zobaczyć, jak dobrze dziecko radzi sobie z koncentracją.
Test Conners: Służy on do diagnozy ADHD oraz zaburzeń współwystępujących, takich jak zaburzenia zachowania i zaburzenia opozycyjno-buntownicze.
Wizyta u psychiatry: Na koniec możemy też umówić konsultację z psychiatrą. Lekarz przejrzy wszystkie zebrane informacje i pomoże nam ustalić, jakie kroki mogą być najlepsze dla Waszego dziecka. Może to być terapia, wsparcie w szkole lub inne pomocne działania.