W Całym Plemieniu chcemy stworzyć bezpieczną przestrzeń dla nastolatków, dzięki której będą oni mogli doświadczać tego w jak różnorodny sposób funkcjonują ich rówieśnicy. Będzie to pełen zaufania teren, na którym młody człowiek nauczy się jak dbać o swoje potrzeby i granice, a także dostrzeże perspektywę drugiej osoby.
Stworzymy bezpieczną i przyjemną atmosferę, która ułatwi dzielenie się swoimi myślami i odczuciami. Dodatkowo uczestnik pozna inne młode osoby, co pozwoli mu poszerzyć swoją perspektywę na różnorodne sytuacje społeczne.
Umiejętności (kompetencje) społeczne– to szereg zdolności do określonego, adekwatnego reagowania na sytuacje, spotykające nas gdy wchodzimy w relacje z innymi osobami. Wpływają one na to jak odbieramy otaczający nas świat i jak inni ludzie odbierają nas.
Dobrze rozwinięte kompetencje społeczne umożliwiają funkcjonowanie w różnych grupach społecznych.
Część ludzi nabywa te umiejętności w rodzinie, przedszkolu, szkole i robi to głównie w sposób podświadomy, “jakby mimochodem”. Dzieje się to przede wszystkim poprzez obserwacje i naśladowanie. Innym osobom nie przychodzi to tak naturalnie. I właśnie tym osobom mogą pomóc TUSy.
Niektórym osobom nabywanie bądź rozwijanie umiejętności społecznych przychodzi trudniej niż innym. Funkcjonowanie w grupie nie jest łatwe. W sytuacjach społecznych mogą się pojawić: stres, lęk, niepewność. Nierzadko w takich stanach zaczynają prezentować trudne zachowania. Jednym ze sposobów wsparcia jest Trening Umiejętności Społecznych.
Jest zwyczajnym, że uczymy się czytania, pisania i matematyki. W podobny sposób możemy uczyć się funkcjonowania w grupie społecznej. Świetnym narzędziem są TUSy.
TUS, czyli Trening Umiejętności Społecznych to jedna z najskuteczniejszych form wsparcia w rozwijaniu szeregu umiejętności interpersonalnych. Ma formę regularnych ćwiczeń i zabaw grupowych. Dzięki nim można nauczyć się prawidłowego funkcjonowania w sytuacjach społecznych, co ułatwia im funkcjonowanie w realnych, codziennych sytuacjach. Na zajęciach uczestnicy zdobywają wiedzę dotyczącą między innymi:
oraz
Dzięki uczestnictwie w tych grupowych zajęciach młode osoby lepiej rozumieją uczucia i potrzeby, a także różnice i podobieństwa w perspektywie swojej i innych. Mają więcej zasobów, aby przyjmować postawę asertywną, która pozwoli im dbać o swoje potrzeby i jednocześnie uwzględniać potrzeby i granice innych. Będą lepiej radziły sobie w trudnych sytuacjach oraz zbudują w sobie większą odwagę do podejmowania nowych wyzwań.
Zachęcamy do skorzystania z nich osoby borykające się z różnymi trudnościami w funkcjonowaniu społecznym:
Marta Jabłońska
Psycholog, Certyfikowana Trenerka TUS
Sylwia Pietrzak Siwiela
Psycholożka, Socjoterapeutka, Certyfikowana Trenerka TUS
Kinga Kaczmarek
Psycholog, Pedagog, Certyfikowana Trenerka TUS
Po zakwalifikowaniu uczestnika do cyklu zajęć odbędą się dwa spotkania z rodzicami.
Pierwsze będzie miało na celu podpisanie umowy oraz opłacenie zaliczki. Odbędzie się ono po zakwalifikowaniu dziecka na TUSy.
Drugie, będzie to grupowe spotkanie organizacyjne, do czasu którego będzie trzeba opłacić pierwszą zaliczkę za zajęcia. W czasie tego spotkania rodzice zapoznają się z dynamiką treningu oraz otrzymają informacje, jak wspierać dziecko w miesiącach, kiedy ono uczestniczy w zajęciach i jest w swoim procesie treningowym.
Terminy będą ustalane indywidualnie.
Warsztaty będą odbywać się od połowy września 2025 do grudnia 2025 w soboty w godzinach porannych/okołopołudniowych. Cykl obejmuje 12 cotygodniowych zajęć, które stanowią całość – nie ma możliwości zapisywania się na pojedyncze warsztaty. Dokładne terminy zajęć podamy w trakcie rekrutacji.
Warunkiem uruchomienia grupy jest zebranie minimum 5 uczestników. Maksymalna liczebność grupy to 8 osób. W przypadku dużego zainteresowania przewidujemy utworzenie większej liczby grup i małe modyfikacje w terminach i godzinach zajęć dostosowane do możliwości naszych oraz uczestników.
Płatności oraz uczestnictwo w zajęciach będzie regulowała podpisana umowa.
Koszt dwóch konsultacji kwalifikacyjnych poprzedzających TUS to 250 zł. Jedna konsultacja obejmuje półgodzinne spotkanie online z rodzicami/opiekunami a druga półgodzinne spotkanie z dzieckiem w naszej placówce. Kwota ta nie będzie zwracana w przypadku niezakwalifikowania się uczestnika do żadnej z grup.
Koszt cyklu obejmuje indywidualne konsultacje rodzicielskie po zakończeniu cyklu dotyczące przebiegu zajęć oraz wsparcia młodzieży w warunkach życia codziennego.
Opłata obejmuje cały cykl i rezerwację miejsce dziecka w grupie; brak udziału w części zajęć nie zmniejsza kosztów organizacji, dlatego środki nie będą przez nas pomniejszane ani zwracane. Konsultacja kwalifikacyjna może nie być wymagana dla dzieci i rodziców, którzy są z nami w innych formach pomocy – np. uczestniczyli wcześniej w naszych zajęciach TUS lub są pod opieką naszych specjalistów od dłuższego czasu.
W ramach Pakietu Rozszerzonego przeprowadzimy cykl trzech spotkań warsztatowo–wykładowych dla rodziców/opiekunów. Podczas tych spotkań będziemy rozmawiać o tym, jak duży wpływ na rozwój dziecka ma dobrostan opiekuna – jego zdolność do radzenia sobie z codziennymi wyzwaniami, uważność i samoświadomość, pewność siebie, umiejętność akceptacji i współpracowania z własnymi emocjami. Podczas warsztatów przyjrzymy się strategiom, które pomagają dorosłym budować równowagę emocjonalną, a jednocześnie są źródłem wsparcia w relacjach z dzieckiem. Dzięki temu proces TUS staje się pełniejszy, bo umiejętności, które dzieci zdobywają na zajęciach, mogą być wzmacniane i rozwijane w codziennych sytuacjach rodzinnych. Wspólna praca tworzy środowisko sprzyjające rozwojowi, budowaniu relacji i lepszemu radzeniu sobie z wyzwaniami.